STRATEGILEDELSEREKRUTTERINGKONSULENTERREFERENCERARTIKLERFOREDRAGINFO & SENESTE NYTOM
Colea logo
Det handler om oplevet værdi
 
”Within every brand is a product, but not every product is a brand”
David Ogilvy


De fleste organisationer forventer af deres kunder, at de handler rationelt, men selv den mest hårdkogte kunde handler med sine følelser og er dybt konservativ, viser alle undersøgelser.

Når denne sandhed erkendes, bør straks følge, at vi flytter fokus fra tal og hårde argumenter, til fokus på, hvilke følelser, hos den potentielle kunde, der vil flytte ham eller hende i retning af vores produkter.

Her kommer branding ind i billedet - mest af alt fordi en ordentlig brandingstrategi, dybest set er en beskrivelse af, hvilken opfattelse du konsekvent ønsker at skabe hos dine (potentielle) kunder.

"Opfattelse af hvad" kunne man så spørge, og svaret vil være: Opfattelse af
oplevet værdi.


Forestil dig to biler. De koster det samme og har og nøjagtig samme egenskaber. Den ene er tysk, den anden kinesisk. Hvilken bil ville du vælge?
 
Dét er branding.
        
Det vigtigste i enhver organisation er at skabe oplevet værdi for sine kunder - "oplevet " fordi, det er kunderne, der bestemmer, hvad, der har værdi for dem.

Så det første spørgsmål forud for en brandingstrategi handler altså om at bestemme, hvilken oplevet værdi vi tilfører vores kunder.

Det næste er, om og hvordan vi kan tjene penge på at levere denne oplevede værdi

En  yderligere grund til at fokusere på udviklingen af sit brand er, at historien viser, at kunder er langt mere loyale end vi til dagligt går rundt og tror - branding styrker denne loyalitet yderligere.


Det er vigtigt at understrege at det ofte kan være nødvendigt at synliggøre værdiskabelsen for kunden. Denne er kunden ikke altid selv bevidst om. Branding er kommunikation.

Så derfor kan opfordringen kun være at vi sætter fokus på udviklingen og styrkelsen af organisationens brand., gennem fokus på oplevet værdi.